Studenten gaan naar boven

De WIJschool methode

Voor wie is de WIJschool?

De WIJschool is zowel voor het  PO, VO en MBO.

Girls at Recess_edited_edited.jpg

PO

Cormorant Garamond is a classic font with a modern twist. It's easy to read on screens of every shape and size, and perfect for long blocks of text.

5[1]_edited.jpg

VO

6[1]_edited.jpg

MBO

In het basisonderwijs blijft het Burgerschapsonderwijs achter op de gestelde kerndoelen. Het niveau in 2023 is zelfs lager dan in 2016. Tegelijkertijd ervaren scholen een hoge werkdruk en worden ze geconfronteerd met signalen van criminaliteit of uitbuiting onder leerlingen.

Alliantie WIJschool biedt een helpende hand in deze uitdagende tijden. Samen werken we aan een gezamenlijke en veilige leerreis.

"Samen bouwen we bruggen tussen de leefwerelden van docenten en leerlingen, zodat lesgeven en leren een gezamenlijke en veilige reis blijft."

Mockup indicator.webp
1.png

De kern van onze aanpak is ‘helpen doen’. Onze belangrijkste ondersteuningstool is de WIJschool Indicator. Deze praktische supporttool helpt onderwijsprofessionals om binnen 10 à 15 minuten, via een scan, een helder beeld van klassen te krijgen en potentiële zorgwekkende signalen te identificeren en te duiden. Op korte termijn biedt de Indicator AVG-proof inzicht per jongere, klas, afdeling of locatie, met een op maat gemaakt voorstel voor de aanpak. Er zijn aparte scans voor het PO, VO en MBO. Hierin zijn lessen, kennisdocumenten, pedagogisch filmmateriaal en oefeningen opgenomen.

Indicator

Introductie Indicator

De individuele scan

De individuele scan richt zich op vroegsignalering. Deze wordt ingevuld wanneer er een 'niet pluis' gevoel is ontstaan bij een leerling of groep leerlingen, of wanneer er sprake is van zorgwekkend gedrag. Deze scan verkent dit gevoel verder en bepaalt de beste vervolgstappen om deze leerlingen te ondersteunen.

De klassenscan

De klassenscan brengt zowel de ontwikkeling van de hele klas als die van individuele leerlingen in kaart. De focus ligt op het versterken van persoonlijke en sociale vaardigheden, participatie, en identiteits- en burgerschapsontwikkeling, op zowel klassen- als schoolniveau. Belangrijke vragen zijn: Is het mogelijk om hier volledig jezelf te zijn? En hoe gaan we om met diversiteit binnen de klas?

brainstorming

De WIJcoach

Bij WIJschool geloven we sterk in persoonlijke begeleiding.  Onze persoonlijke begeleiders, de WIJcoaches, zijn niet alleen betrokken bij de implementatie van het werken met Indicator maar helpen ook bij het maken van een aanpak voor de meer  'uitdagende' klassen of leerlingen. Ze zijn jullie hulplijn bij de aanpak van heftige incidenten. Op verzoek helpen ze ook bij de uitvoering hiervan.

WIJsamen op reis

1 (1).png

Hoewel wij de koers uitzetten op onze route, is het de gezamenlijke inzet die ons voortstuwt. Bij WIJSchool geloven we in de kracht van samenwerking. Samen trappen we vooruit, sturen we de koers, en bereiken we gezamenlijk nieuwe bestemmingen in het onderwijslandschap. Hobbels op de weg? Daar weten wij wel raadt mee.