De preventiepiramide
.png)
De Preventiepiramide van Deklerck (2010) is een belangrijk kader voor de ontwikkeling van de Burgerschaps- en Veiligheidsscan.
Zo leggen we de nadruk op preventieve interventies in school.
Niveau 0: Relatie tussen school en samenleving
Wat speelt er? Invloeden van buiten (straatcultuur, media, conflicten) komen binnen. Wat doen we? We signaleren en duiden. Begrijpen dat de samenleving de school binnenkomt.
Niveau 1: Pedagogisch klimaat
Wat speelt er? Welzijn, verbondenheid en sfeer in de klas.
Wat doen we? WIJscan en lesbrieven voor versterking van het leefklimaat.
Niveau 2: Algemene preventie
Wat speelt er? Klassen versterken voordat er problemen ontstaan
Wat doen we? Sociaal-emotionele vaardigheden en weerbaarheid opbouwen
Niveau 3: Specifieke signalen
Wat speelt er? 'Niet pluis'-gevoel bij leerling of groep.
Wat doen we? Veiligheidsscan en gerichte interventie op gedrag en dynamiek.
Niveau 4: Probleemaanpak
Wat speelt er? Ernstige onrust, dreiging of grensoverschrijdend gedrag.
Wat doen we? Intensieve aanpak met zorgteam en externe partners

School in Beeld
WIJcoach
De WIJcoach is een collega in school die het team helpt bij sociale veiligheid, gedrag en burgerschap. Versterkt door een vaste WIJschoolbegeleider. Signaleert groepsdynamiek en spanningen, begeleidt collega’s bij lastige situaties, verbindt data met de praktijk. Een kracht in eigen huis, ondersteund door WIJschool.
Maatwerk dat raakt
Geen kant-en-klare methodes, maar maatwerk op basis van jullie realiteit. Wat speelt er volgens de scans? Wat vraagt jullie team? Wat leeft er in de klas? WIJschool vertaalt dit naar: thematische lesbrieven, gerichte trainingen, actuele interventies bij maatschappelijke thema’s. We bieden wat nú nodig is, afgestemd op klas, mentor of zorgteam.
Samen leren
Onderwijsprofessionals verdienen stevige tools. Met onze trainingen en begeleiding breiden we de pedagogische gereedschapskist uit. Bouwen we bruggen tussen leefwerelden van leerlingen en leraren. Zo wordt lesgeven geen strijd, maar een gedeelde reis waarin iedereen zich veilig voelt.
.png)
+
WIJschool
begeleider
Indicator
650+ lesbrieven
en interventies
Onze database bevat meer dan 650 ‘ready to use’ werkvormen voor mens- en klassenontwikkeling, burgerschap en sociale veiligheid. Leraren besparen tijd, teams krijgen overzicht en kunnen direct aan de slag. Geen zoektocht, maar precies dát wat past bij jullie leerlingen en situatie.
Actueel inzicht
Met onze digitale omgeving Indicator brengen we klasdynamiek, klassenontwikkeling en veiligheid in beeld. De scans maken zichtbaar: wat er leeft onder leerlingen, waar de kansen en zorgen liggen en hoe je gericht kunt handelen als school. Praktisch, onderbouwd én levert aanvullende data conform inspectie-eisen.
Privacy
Alle data uit de Indicator blijft volledig anoniem en wordt nooit gedeeld met derden. Alles is vastgelegd in een verwerkersovereenkomst veilig voor leerlingen, vertrouwen voor teams.
WIJscan
Leraar

WIJscan
Leerlingen

Veiligheidsscan

Deze scan brengt de sterke en minder sterke kanten van het leefklimaat en groepsdynamiek in je klas in beeld. Hieruit komen maatwerk lesbrieven voor de komende periode.
Leerlingen brengen de sterke en minder sterke kanten van het leefklimaat en groepsdynamiek in eigen klas in beeld. Hieruit komen maatwerk lesbrieven voor de komende periode.
De zorg en veiligheid organisatie van school zet deze in bij zorgsignalen: analyseren, duiden en gericht handelen wordt zo versterkt
WIJschool Trainingen
Elke school krijgt een vaste WIJschool-begeleider. Deze begeleider zorgt ervoor dat docenten on-the-job in de klas en in het team sterker in hun schoenen gaan staan. Ook begeleidt de WIJschool-begeleider groepsprocessen en ondersteunt bij het omgaan met weerstand en complex gedrag.
De trainingen die WIJschool-begeleiders faciliteren op scholen zijn:
Dialoog onder Druk – In verbinding blijven bij spanning
Leiderschap in de groep – Pedagogisch stevig staan
Omgaan met grensoverschrijdend gedrag – Grenzen stellen aan leerlingen én ouders
Omgaan met moeilijke klassen – Inzicht in groepsdynamiek en invloed
Burgerschap in het mentoraat – Geen extra vak, maar één doorlopend gesprek
Onze WIJSchool begeleider is geen tijdelijke trainer, maar een vaste partner van het team.
