top of page

De WIJschool voor burgerschap

Burgerschap en sociale cohesie in het onderwijs
Sinds 2021 hebben scholen de verplichting op burgerschapsonderwijs.
Deze opdracht richt zich op: 

1. Democratische Waarden: Leerlingen leren respect voor de Grondwet en universele mensenrechten
2. Sociale Competenties: Ontwikkeling van vaardigheden om bij te dragen aan de democratische samenleving.

29.png

3. Respect voor Diversiteit: Aandacht voor verschillen in geloof, afkomst, geslacht, handicap en seksuele oriëntatie. 
Dus scholen moeten een veilige schoolcultuur creëren waar leerlingen oefenen met kritisch denken, communicatie en samenwerking. Zo groeien leerlingen uit tot actieve burgers die bijdragen aan een diverse samenleving.

Hoe denk jij over (12).png

De WIJschool methode

WIJcoach

Bij WIJschool geloven we in persoonlijke begeleiding. Onze WIJcoaches zijn betrokken bij de ontwikkeling van burgerschap in klassen en zijn voor iedere professional een directe hulpbron bij het versterken van sociale veiligheid in school.

Maatwerk aanpak

Gebaseerd op de input van docenten en leerlingen in de scan, leveren we een doorlopende leerlijn en maatwerk lesmateriaal op burgerschap voor in de klas.

Samen leren

De vaardigheden van onderwijs-professionals worden versterkt door hun gereedschapskist uit te breiden met deze interventies. Dit helpt bij het bouwen van bruggen tussen de leefwerelden van docenten en leerlingen, waardoor lesgeven en leren een gezamen-lijke en veilige reis blijft.

Hoe denk jij over (17).png

+

WIJcoach

Actueel inzicht

De burgerschapsscan en veiligheidsscan maken het mogelijk om  burgerschaps-ontwikkeling conform inspectie eisen, in klassen en van leerlingen op een praktische én verantwoorde wijze in beeld te brengen.

Privacy 

De informatie over klassen en leerlingen blijft anoniem en wordt niet gedeeld. Dit wordt vastgelegd in een verwerkings-overeenkomst.

650+ lesbrieven
en interventies

Onze database bevat meer dan 650 lesbrieven en interventies. Hiermee besparen we docenten tijd en ondersteunen door 'ready to use' lesmateriaal op burgerschap en sociale veiligheid beschikbaar te stellen.

Indicator

Burgerschapsscan

48.png

Deze scan brengt zowel de ontwikkeling op burgerschap van de klas als die van individuele leerlingen in beeld. De focus ligt op het versterken van persoonlijke en sociale vaardigheden, participatie, identiteitsontwikkeling en democratisch denken. De scan is opgebouwd op basis van de kerndoelen op burgerschap.
Docent en leerlingen vullen de scan in. 

Veiligheidsscan

44.png

Deze scan richt zich op vroegsignalering en preventie. En wordt ingevuld wanneer er een 'niet pluis' gevoel is ontstaan bij een leerling of groep leerlingen, of wanneer er signalen zijn van mogelijk zorgwekkend gedrag. De scan verkent dit gevoel verder en bepaalt de beste vervolgstappen om deze leerlingen te ondersteunen.

De preventiepiramide

Hoe denk jij over (10).png

De Preventiepiramide van Deklerck (2010) is een belangrijk kader voor de ontwikkeling van de Burgerschaps- en Veiligheidsscan.
Zo leggen we de
nadruk op preventieve interventies in school.





 

Niveau 0: Relatie tussen school en samenleving
Scholen zijn nauw verbonden met de maatschappij. Opvoeding en onderwijs worden sterk beïnvloed door wat er buiten de school gebeurt. Hoewel scholen geen directe controle hebben over gebeurtenissen op dit niveau, spelen deze wel een rol bij het bepalen van de grenzen en mogelijkheden voor preventieve maatregelen.


Niveau 1: Pedagogisch klimaat en Burgerschapsscan
Het pedagogisch klimaat, ook wel het leefklimaat genoemd, is van groot belang in de school. Het heeft invloed op alle activiteiten en vormt de rode draad van het handelen in school. Op dit niveau wordt geïnvesteerd in het creëren van een positieve leeromgeving waarin leerlingen zich welkom voelen en betrokken zijn. We gebruiken lesbrieven uit de Burgerschapsscan om het welzijn en de betrokkenheid van leerlingen te versterken.


Niveau 2: Algemene preventie en Burgerschapsscan
Hier richten we ons op het versterken van de capaciteiten en veerkracht van leerlingen en klassen. Door middel van de lesbrieven uit de Burgerschapsscan proberen we te voorkomen dat leerlingen in de 'probleemzone' belanden. Deze aanpak is indirect en richt zich op het ontwikkelen van sociale, emotionele en gedragsvaardigheden. Het effect hiervan is vaak pas op langere termijn merkbaar en vereist structurele ontwikkeling.


 

Niveau 3: Specifieke preventie en Veiligheidsscan
Op dit niveau worden interventies ingezet om specifieke problemen te voorkomen. Dit gebeurt op basis van eerste signalen van mogelijk zorgwekkend gedrag. De Veiligheidsscan biedt context bij deze signalen en inzicht in wat er mogelijk speelt. Met interventies uit de scan worden specifieke acties ingezet.


Niveau 4: Probleemaanpak en Veiligheidsscan
Hier wordt de focus gelegd op zorgwekkend gedrag dat zich voordoet bij individuele leerlingen of groepen binnen de school. Docenten of het zorgteam hebben gematigde tot ernstige zorgen gemeld in de Veiligheidsscan. Met behulp van interventies uit de scan wordt dit probleem aangepakt om het te verminderen, te herstellen of te voorkomen, mogelijk in samenwerking met partners. De aanpak richt zich op de direct betrokkenen en de context waarin het probleem zich voordoet.

Wilgenweg 22-B

1013 HV, Amsterdam

Telefoonnummer

+31 6 22 13 14 46

Email

Let's connect!

  • WIJschool sociale media kanaal LinkedIN

©2024 by Stichting WIJschool.

bottom of page